Vi behöver ventilera något med er, om ventilation och värme

Fukt, ständigt denna fiende. Det var såklart en av våra första nötter att knäcka när vi började planera. Vilken isolering skulle vi ha? Fuktspärr eller ej? Och hur får vi bort fukt ur bilen? Vi ville såklart ha en isolering som inte binder fukt, och eftersom det råkar vara så att Erik jobbar som takläggare och isolerar med PIR-isolering hela dagarna föll valet på denna typ. 

 

Fuktspärr eller ej?
Vi bestämde oss för att skita i fuktspärr och istället satsa på ordentlig ventilation (ganska mycket mer än vad vi sett att andra använder). Vi tänker oss att denna lösning vädrar ut eventuell kondens effektivt. Därför har vi inte heller isolerat för tätt, utan vill att luften ska kunna cirkulera i väggarna. 

Var kommer luften in?
Det optimala hade varit att göra luftintag i golvet, men vi vågade inte riktigt göra det utan valde istället att sätta inluften i karossen. Att leta ventiler var ett projekt i sig. Vi ville inte bara ha ventilgaller på in- och utsida utan hade andra visioner. För det första ville vi ha ventiler med röranslutning, vilket inte var helt lätt att hitta. Därefter letade vi först efter modeller med kåpa över till utsidan, vi tänkte att vi ville minimera risken för att få in vatten. Men de vi hittade var för jävla stora och fula så det slutade på att vi valde galler i alla fall, och nu håller vi tummar och tår för att regnvattnet håller sig borta. Till insidan letade vi efter stängbara, diskreta ventiler, så att vi kan välja hur mycket luft som ska in i varje ventil. Efter idogt letande på i stort sett varenda stor kedja landade vi till sist i vanliga tallriksventiler. De är hyfsat diskreta och visionen är att kunna göra nåt kul av dem när vi kommer till pyntprocessen. Vi har ett luftintag längst ner på skjutdörren, ett högre upp där huvudändan av sängen kommer hamna och ett som kommer att vara bakom kylen (i samma höjd och på samma sida som det vid sängen, men närmare förarhytten). 

 
Ventilera kylen, ja tack

Vi ska bygga in kylen och isolera runtom, därför behöver vi extra ventilation utifrån. Luften som kommer in ska även vidare in i bodelen. Hur då? undrar du. Jo genom ett hål i lådan och med hjälp av en liten fläkt som vår vän tillika proffsingenjör Victor har tillverkat åt oss. På så vis kan vi öka på inluften ytterligare vid behov.

Men var kommer luften ut då?
All luft som kommer in ska ju ut någonstans, och eftersom varm luft stiger är ju taket det givna stället för utluft. Vi har installerat en Fiamma Turbovent Premium ovanför köksdelen. Den är 40 x 40 cm och har en fläkt som går att köra i olika hastigheter. Placeringen handlar mest om att vi vill kunna vädra ut vid matlagning inne i vanen. Fiamman är ju alltså en taklucka också, bra info för dig som ännu inte nördat ner dig totalt i van-tillbehör. Vårt tak kommer dock att bli för tjockt, varför vi även köpt en förlängningssats till luckan. Utöver takluckan med fläkt har vi ytterligare en mindre fläkt med egen solcell och batteri. Den sitter längre bak i bilen, ovanför den plats där sängen kommer att vara. Den är till för att ventilera luften när vi inte är i bilen. Den funkar ju även om vi bryter huvudströmmen, vilket är toppen.

Värme och så
När vi köpte Silverfiskarn upptäckte vi snart att den har en egen kupéfläkt i skåpet. Första tanken var att riva ut den för att spara plats, men rätt snabbt kom vi underfund med att det vore dummare än att köpa oskivat bröd. Tack vare kupéfläkten i skåpet har vi möjlighet att vädra ur bilen snabbare än utan, och kan dessutom värma upp skåpet medan vi kör. Silverfiskarn har även en fungerande Webasto (dieselmotorvärmare) som vi kommer att koppla till bodelsbatteriet. Mmmm varmt och gott… Återstår bara att se om den faktiskt kan kopplas till den bakre kupévärmaren istället för till hytten som är fallet idag.

Lär av våra misstag del 1: Tänk på att ventiler ökar ljudnivån när du kör. Placera dem därför så långt bort från hytten som möjligt. Vi gjorde inte det…

Lär av våra misstag del 2: Se upp för balkar när du placerar ventilerna. När vi skulle montera ventilen i skjutdörren upptäckte vi att plaströret mellan ventilerna inte fick plats. Då var hålet redan på plats. Men vi är rådiga och löste det med ett aluminiumfolierör (efter ett smärre sammanbrott och en hel del funderingar).

Hur inkognito vill du vara?
Bilen ser mindre stealth ut för varje genomföring. Väljer du att ha inluft i golv och utluft i tak så ser bilen mindre ut som en husbil. Läs gärna vårt tidigare inlägg om hur vi gjorde själva genomföringarna. Där hittar du även tips för vad du ska tänka på när du monterar ventiler och tacklucka. Vår lucka fick precis plats mellan ribborna i vårt tak, det var på det berömda håret.

 

 

 

Allmänt | |
Upp