Demontering och genomföringar, eller: att såga hål i sin nyinköpta van

För att slippa ta hänsyn till isolering och reglar när vi skulle göra hål i plåten gjorde vi genomföringarna först av allt. Vi installerade:

  • Tre inluftsventiler
  • Taklucka
  • Solcellsventil
  • Solcellspanel
  • Två skenor för markis

Men allra först, innan genomföringarna, var vi tvungna att förbereda invändigt, det vill säga riva ut ALLT. 

 

Rivningen – allt går med rätt verktyg… och våld

Vi började med att riva ut den gamla inredningen. Eftersom vi inte skulle spara något så lämpade sig våld bra som verktyg, tillsammans med bland annat hammare och morakniv. Väggskivorna satt fast med plastpluppar som vi helt sonika slog av med nämnda verktyg. När golvet skulle väck stötte vi på lite problem, de första två lastöglorna gick lätt att skruva bort med insexnyckel, men när vi kom till den tredje satt bultarna hårdare och insexnyckeln började slira. Vi testade torx som inte funkade och kom till slut underfund med att det var en intolv-bult, även kallad XZN tydligen. Det blev tre turer till affären innan vi hittade rätt nyckel. När öglorna till slut var lossade satt golvet fortfarande hårt, det var ju limmat. Men med muskler och våld fick vi äntligen ut skivorna.

Slita loss lampor och akta sig för stötar

Eftersom vi ska installera spottar bestämde vi oss för att helt och hållet steka befintlig belysning i skåpet. Innan vi tog bort lamporna kopplade vi ur batteriet – säkerheten först. Vi klippte lampkablarna och isolerade dem med eltejp. Vill du också koppla bort batteriet? Koppla först bort minus, sen plus och när du ska koppla in det igen gör du tvärtom, plus först och sen minus. Var noga med att minuskabeln inte rör chassit under tiden som plus är inkopplad. När lamporna väl var loss jämnade vi till plasten med morakniv och hammare. Livets verktyg ju!

Dags att göra hål – taket först

Rivning klar, lampor borta, dags att börja göra hål i bilen. Vi började på taket för att få öva lite, där känns det mer ok med fula fogar eftersom det inte syns så mycket. Vår bil har plasttak, så vi slapp rostskydda genomföringarna. Vi använde en fintandad sticksåg till de rektangulära hålen och hålsåg till de runda. Biltemas hålsågar är stabila och av hyfsad kvalitet, de gör jobbet. För att hålla karossen stabil använde vi takstöttor med en bit isolering bakom varje hål. För att skruvarna skulle ha något saftigt att bita i hade vi förberett träramar, som vi fäste runt hålen på insidan.

När du ska såga ett så stort hål som för en taklucka, tänk på att inte såga alla kanter efter varandra. Börja med sida 1, ta därefter motsatta sidan, sen sida 3 och 4. Efter håltagning rengjorde vi med T-röd (det tar även bort fett så att Sikaflexen fäster bättre). Sikaflex kanske du undrar? Vad är det? Vi använde Sikaflex 591, en megafog som är tänkt för marint bruk och därför klarar mycket vibrationer. Fogen finns i olika färger, så se till att välja en som matchar bilen. Till Silverfiskarn valde vi givetvis grå.

 

 

 

 

Solcellspanel + Sikaflex = sant

Vår solcellspanel monterade vi enbart med Sikaflex, inga skruvar alls. Vi satte några kluttar under och fogade runt kanterna. För att det skulle fästa ordentligt fördelade vi vikter över panelen som fick stå under natten. Man tager vad man haver, vi hittade några reglar, en påse böcker och en silvrig resväska med julpynt som fick bli kronan på verket. En granne undrade om vi installerat en AC. ”Nä, det är en taklucka?” sa vi. ”Nej men den där silvriga lådan” sa han. ”Jahaaa, nej det är julpynt”. Han tyckte förmodligen att vi var helt rimliga.

På både solcellspanel, taklucka, ventiler och fläkt maskeringstejpade vi runt kanterna innan vi tryckte fast grejerna. Vi hade nämligen rejält med Sikaflex under och när vi skruvade fast så kommer det ju ut. Då tog vi på oss plasthandskar, doppade fingret i lite vatten med diskmedel och drog längs alla kanter för att släta ut fogen. Tack vare tejpen fick vi en jämn, snygg kant. Om du är extra petnoga är det smart att tejpa även på själva grejen du monterar, så slipper du kladd.

 

 

Skruvtajm

Börja med de centrerade skruvarna och jobba dig utåt enligt mönstret på bilden nedan.

Men plåten då?

När vi var klara med taket tog vi oss an plåten. Tre ventiler skulle på plats. Vi gjorde egentligen likadant som vid monteringarna på taket, med den lilla skillnaden att vi slipade bort vassa kanter och målade två lager rostskyddsfärg efter att vi gjort hålen. Tänk på att köra lågt varvtal på borrmaskinen när du ska genom plåt, det blir lätt varmt och både hålsåg och lack kan ta skada. 

Sist men inte minst: markisen

Vi har en Thule Omnistor 1200, en påsmarkis som man busenkelt trär i en skena som vi köpte separat. Vi shoppade på campingvaruhuset.se och Erik fick ta en tur till Enköping för att få hem grejerna. Skenan var fem meter lång, så vi (smarta som vi är) kapade den på mitten och satte en skena på varje sida av bilen. På så vis kan vi flytta på markisen om vi vill. Vi fäste skenorna med 12 bultar (skenan hade hål från början och vi satte bult i varannat) och rejäla brickor på insidan av karossen. Vi fyllde såklart skenan ordentligt med Sikaflex innan vi skruvade. Sitter som berget!

 

 

Du behöver:

  • Hålsåg med borrmaskin
  • Fintandad sticksåg
  • Maskeringstejp
  • Virke till ramar
  • Infästningar, skruvar
  • Tätningsmassa t. ex. Sikaflex 591
  • Plasthandskar (Clas Ohlson har ganska tunna vilket är bra för att få känsla vid fogningen).
  • Våtservetter med silikonborttagning.
  • Diskmedel
  • Sandpapper alternativt sliphuvuden för borrmaskin
  • Takstötta
  • Linjal
  • Spritpenna
  • Rejält med tid! 

Planera innan du gör något och planera en gång till! Du vill inte få hålen fel!

 

 

 

 

Tänk på:

  • Borra ett mindre guidehål först så att den större borren inte slirar. Eller sätt en bit tejp innan du borrar så slirar borren mindre.
  • Ha ett rejält gäng handskar och våtservetter med silikonborttagning nära till hands när du fogar och byt handskar ofta för att minimera risken att kladda på saker av misstag!
  • Köp in MYCKET fogmassa. Spara kvitto och lämna tillbaka om det blir över. Du vill inte hamna i en sits där du limmat halva takluckan och fogmassan är slut.
  • Om du ska använda samma fog som vi, den älskade Sikaflex 591 så rekommenderar vi motoriserad fogspruta. Fogen är nämligen väldigt tjock, och därmed rätt tung att köra med manuell fogspruta.
  • Dubbelkolla att gångjärnen sitter framåt innan du monterar takluckan.
  • Tejpa innan du gör markeringarna för hålen, då kan du göra märkningar på tejpen och slipper skada lacken med maskinen.

Ta ställning

Vi hade turen att ha en pappa P-g som kunde låna ut en byggställning. Utan den hade vi haft betydligt svårare att komma upp på det höga taket. Så skönt med stabilitet och avlastningsyta för verktygen.

 

 

 

 

 

Allmänt | |
Upp