En isolerad händelse

Eftersom vi är helt färska när det kommer till att bygga campervan missade vi en ganska vital detalj när vi köpte bil: den är inte rak någonstans, det är en jävla ballong. Det har lett till en och annan svordom genom bygget. Med raka linjer slipper man nämligen anpassa varje skiva för att minst en sida ska följa bilens kurvning. Men vi vet alla hur ordspråket lyder: om livet ger dig en ballongformad bil, fortsätt bara bygga (pssst... mer bilder längst ner i inlägget).

 

Reglar och väggar

Vi gillar tanken på att vara välisolerade och satsade därför rejält på isolering. 45x45-reglar horisontellt över bilens befintliga balkar på långsidan och ca 30 mm läkt längs kortsidan. En 45-regel längs med golvet, en längs mittenbalken och en just under balken som skiljer karossen och taket åt. Isolering i varje utrymme där det gick att komma åt. Med facit i hand hade det varit bättre med fyra reglar och några extra på vertikalen mellan skivorna för att få jämnare skarvar. Men hey, det är därför det finns lister och spackel.

Med reglar utanpå balkarna blev väggarna i slutändan 50 – 150 mm tjocka. Det äter en del utrymme men sväljer framför allt mycket isolering. Vi tror att det kommer att vara värt det (se framför dig Skjulet med hjul i ett vinterlandskap där vi kan sitta inne utan att frysa).

Utanpå reglar och isolering satte vi 7 mm plywood. Efter en mindre empirisk undersökning kom vi fram till att Hornbach hade finast skivor av bäst kvalitet. Det visade sig vara ganska stor skillnad mellan de olika bygghandlarna. Men kan förstås säkert skilja sig från ort till ort också, beroende på leverantör. Vissa skivor vi köpte var så hårda att skruvarna inte gick hela vägen in, då fick vi försänka varje skruv. För att skydda virket målade vi hela skivorna, både fram- och baksida, med grundfärg innan montering.

Eftersom bilens insida är böjd så behövde vi forma skivorna. Vi tryckte fast dem med två takstöttor och fäste med många skruvar.

 

Tak

Taket på vår bil är i plast och har 20 mm ihåliga plastbalkar. På dessa har vi satt längsgående läkt och isolerat med ca 45 mm. Allra längst fram ovanför hytten fanns inga balkar alls, så där limmande vi helt sonika upp dubbla 10 mm-lister på lämpliga ställen. Givetvis med vårt nya favoritlim Sikaflex 591 (spons, tack!). Även till taket har vi använd plywood, dock lite tunnare: 4 mm. Och även här var takstöttorna till god hjälp.

 

Golv

Vi plockade ut de befintliga golvskivorna och reglade upp golvet med liggande 45x75-reglar. Vi fäste dem enkelt i skruvhålen där lastöglorna satt tidigare. Vi lade PIR mellan reglarna, lade tillbaka de gamla skivorna och lade sedan på ett skitsnyggt vinylgolv. Runt hjulhusen byggde vi små lådor som vi fyllde med isoleringsbitar och fogskum. 

 

Dörrar

I dörrarna plockade vi försiktigt bort de befintliga masonitskivorna och isolerade så gott det gick utan att riskera att handtag skulle fastna. Vi använde de gamla skivorna som mallar och gjorde nya i plywood.

Själva isoleringen

Vi har främst använt PIR-isolering. Det är en typ av isolering som kommer i skivor, den är hård, smular inte lika mycket som frigolit och tyvärr ganska dyr (men effektiv!). På sina ställen har vi klämt in lite XPS-matta (som vanligtvis används som golvunderlag). I springor har vi fyllt på med fogskum, men vi har försökt hålla det luftigt för att eventuell kondens ska vädras ur.

Men de fula skruvhålen då?

En campervan är inte vacker utan spackel. Som vi har spacklat! Som grädde på moset har Matildas pappa hjälpt till att klä in alla skivor i renoveringstapet, för att slutligen måla. Skivorna sitter där de sitter… för alltid.

Tips:

  • Med ett laserpass och ett stabilt kamerastativ blir utmaningen åtminstone lite lättare. Vi försökte hitta punkter i bilen som var centrerade. Linjer i karossen, mitten på hjulhusen med mera.
  • Vi gjorde mallar till väggskivorna i täckpapp, för att minimera risken att såga fel och slösa material.
  • På de limmade reglarna satte vi xps längst in mot kaross för att undvika kondens mot regel.
  • En riktigt bra kap-/gersåg gör livet betydligt enklare när du ska såga reglar.
  • Ska du också isolera med pir? Isoleringskniv och talmeter är dina bästa vänner.
  • När du sågar plywood: ha undersidan uppåt, då får ”finsidan” snyggare snitt.
  • Sticksåg med metallblad ger fina snitt.
  • Talmetern igen. Erik fick en i present av Matildas föräldrar och har inte gått någonstans utan den efter det. Och då snackar vi riktig talmeter, med en pigg i bak för att kunna ta invändiga mått. Piggen funkar även utmärkt för att rista in längden på materialet som ska kapas. Märket är Hultafors. Köp!
 
 

 

 

 

Allmänt | |
Upp